Lastebileier Agnar Støve

Motiv:
Avbildet person:
Avbildet sted:
Fotograf:
Årstall:
Eier: Bilder og tekst: Dag Støve

Transportvirksomheten startet sannsynligvis i 1939, da revefarmen på Bogerskjæret  ble avviklet. Revefarmen ble startet i 1934.

På bilde nr. 2 ser vi den stolte eieren av den første lastebilen, vinteren 1938.  Han fikk sitt eget “leievogn-løyve” rundt 1947.

Litt senere, mens Korea-krigen sto på, fikk han tak i en ny bil, en Ford – som ved en feiltakelse havnet i Norge (bilde Strynefjell, sommeren 1953). Denne bilen var utstyrt med klima-anlegg og feste for maskingevær på taket!

Deretter var det tid for å prøve ut en diesel-bil (Austin, kjøpt hos Brødrene Asla på Hamar.

Det siste bildet, tatt på jernbanetomta  er fra 1957. Her gjør han en liten stopp for fotografen før han skal opp til Nordre Gjølstad med moped- og scooterdeler til produksjonen der (Kolberg og Kaspary?). Litt usikker på om dette er en ladning han har hentet på stasjonen, eller om dette er lasset han har vært i Italia og hentet. Tror nok det siste. Han gjorde kun èn tur til Italia etter NSU-deler. I tiden 1956-1966 kjørte han stort sett to turer i uka – Tronheim-Oslo og eller Ålesund-Oslo. Ca 250 mil i uka, og smøring/oljeskift hver helg (BP på Rådhusplassen). Gartnerhallen og Coop var de største kundene – og innimellom var det også mer lokale kunder, som Solvang (øl og mineralvann) og Pottefabrikken (levering til Gartnerhallen). Han hadde også mange Oslo-turer og hentet “dagligvarer” og distribuerte til butikker rundt om i distriktet på vegne av grossistene Ekren og Rambøl.